Investitionsaufschwung

GiNN-BerlinKontor.—Die deutsche Konjunktur steht in diesem und im nächsten Jahr im Zeichen eines Investitionsaufschwungs. Weiter erklärt das Institut für Wirtschaftsforschung Kiel (ifW): „Zusätzlich wird der private Verbrauch angesichts wieder kräftiger steigender Einkommen spürbar zunehmen. Der Außenhandel wird sich ebenfalls beleben, rein rechnerisch aber nicht zur Expansion beitragen. Die binnenwirtschaftlichen Komponenten absorbieren somit den gesamten Produktionsanstieg von 2 % in diesem und 2,5 % im nächsten Jahr. Während im laufenden Jahr die Normalauslastung der gesamtwirtschaftlichen Produktionskapazitäten bereits leicht überschritten wird, dürfte die Überauslastung im nächsten Jahr schon beträchtlich sein.”

IfW: Der Beschäftigungsaufbau setzt sich beschleunigt fort, auch weil die hohe Zuwanderung den Alterungseffekten hierzulande entgegenwirkt. Während die Arbeitslosenquote wieder sinkt, verstärkt sich der Preis- und Lohnauftrieb.

Nach den jüngsten Beschlüssen der Europäischen Zentralbank (EZB) wird das monetäre Umfeld für die deutsche Volkswirtschaft auf Jahre hinaus noch extrem expansiv bleiben.

Damit steigen die Stabilitätsgefahren aufgrund einer konjunkturellen Überhitzung. Die Finanzpolitik müsste angesichts dieser Situation ehrgeiziger agieren, auch wenn steigende konjunkturbedingte Haushaltsüberschüsse zu erwarten sind.“ (Quelle: ifw.de kiel)

Germany facing period of strong expansion – increasing risk of overheating

• Increasing capacity utilization – German GDP is expected to grow by 2.0 percent this year and 2.5 percent in 2015. This is significantly above the economy’s potential growth rate of 1¼ percent pushing capacitation utilization rates upwards. While the output gap will close in the course of this year, next year’s overutilization of production capacities approaches the territory of overheating.

• Monetary environment even more stimulating – Following last week’s decision of the Governing Council the ECB will reinforce its already extremely permissive monetary stance during the next years. With interest rates way below the level suitable for the German economy for an extended period of time and new incentives for stimulating credit growth the risk of a monetary boom in Germany has increased.

• Investment spending in the economy’s driving seat – Fixed investment spending has finally resumed and is expected to expand strongly (2014: +5.2 percent; 2015: +6.2 percent). Investment in machinery and equipment (2014:

+7.6 percent; 2015: +10.7 percent) will primarily gain cyclical momentumand is expected to exceed the pre-crisis level at the end of the forecast horizon. Historically low financing conditions will stimulate housing construction (2014: +5.1 percent; 2015: +4.3 percent), which will approach the peak level of the German post-unification construction boom.

• Cross-border trade flows recover, strong pull effect on imports – Germany’s economic upturn will trigger much stronger imports (2014: +6.8 percent; 2015: +8.8 percent). Exports will also recover but at a less pronounced speed (2014: +5.3 percent; 2015: +7.6 percent) leaving the production growth to be fully absorbed by domestic uses. Due to improved terms of trade and further growing net property income inflows Germany’s current account balance will continue to increase in absolute terms but remain stable at the previous year’s level of 7.6 percent in relation to GDP.

• Strong job creation, mild decrease of unemployment – The German job engine pics up speed (employment 2014: +370 thousand; 2015: +414) enabled by higher immigration and labor market participation of elderly and female persons. To a much lesser extent, the job growth coincides with lower unemployment (official rate 2014: 6.7 percent; 2015: 6.5 percent). At the end of the forecast horizon the number of hours worked will be near a 25 year record high level which marks an all-time high of productive labor input after the fall of the Berlin wall.

• Increasing overall fiscal surplus, but higher political ambitions strongly in need – Higher production and employment will boost social security contributions (2014: +4.1 percent; 2015: +5.3 percent) and – to a lesser extent – tax revenues (2014: +2.7 percent; 2015: +4.6 percent) raising the overall fiscal surplus (in relation to GDP 2014: 0.2 percent; 2015: 0.6 percent) despite extra expenditure programs. However, public budgets are far from reflecting fiscal soundness: record low interest rates, erosion of the public capital stock as well as temporary demographic effects heavily distort the picture. Much higher political ambitions are necessary to cushion the risks involved with the overheating of the economy and the foreseeable challenges for potential output growth in the near future. (ifw-kiel de/think tank)

 

 

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